torsdag 12 mars 2015

Ge pengar eller inte ge

Ska man ge pengar till en 40-årig kvinna med 4 barn utan en man i familjen?

Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan? 

Ja, enligt konsekvensetiken eftersom att man vill ju inte att kvinnan ska göra sina barn besvikna/hungriga så de får pengar till mat/bostad och mannen är död så hon är den som får in pengarna. Tiggaren har inte en ekonomisk hållbarhet och ifall man gav de pengar så att de på lång sikt hade kunnat komma upp på sina ben hade det varit bra och höjt familjens levnadsvillkoren.  Och jag får ju ett bra samvete av att jag har hjälpt och istället för att spendera pengar på kanske sprit eller något onödigt så har jag gjort en familj mätt. Ifall man ger en tiggare pengar så kan de även få en känsla om att folk bryr sig om de. I en annan följd så kanske tiggaren sedan om hon är uppe på sina ben hjälpa de andra tiggarna. Så det är som en god kedjeeffekt.


Nej, enligt konsekvensetiker eftersom jag kan direkt efter se en till tiggare med liknande situation och då få skuldkänslor eftersom att jag bara har hjälpt en tiggare. Jag kan även ha problem med ekonomin och kan därför inte ge pengar eftersom jag själv behöver dom till räkningar,barn (om jag har barn) eller till utbildning. Jag väljer även inte att ge eftersom pengarna kan gå till något annat, till exempel droger osv så jag väljer då att lägga ner pengarna på pålitliga organisationer.

Ja, enligt piktetiker eftersom att kvinnan är tydligen utsatt och behöver hjälp med sina barn. Hon kanske inte har någon utbildning och då så kan jag känna att jag har en plikt till att hjälpa henne eftersom jag har bättre ekonomi än henne. Även ifall jag bara gav henne en liten summa så kanske folk ser det och börjar ge och det blir då rätt så mycket tills slut. I religion som t.ex Islam så har vi 5 grundpelare och en av de är allmossa, alltså att ge pengar av sin lön till de mer behövande och detta är en skriven lag. Det gäller även Buddismen, Kristendom kanske har det som en oskriven lag att hjälpa de utsatta för att visa en medkänsla alltså empati. 

Nej, enligt pliktetiker eftersom jag ska inte hjälpa till det som är/kan vara fel. Om jag ger pengar så kan det leda till droger eller som många misstänker, organisationer som samlar in pengar genom att ljuga och hitta på historier för att se ut som en syndabock till exempel. Pengarna kan istället gå till en pålitlig organisation som förebygger tiggeri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar