fredag 28 februari 2014

Egen laboratiom

Uppgift : Bygga en modell av ett mikroshop/kikare.
Syfte : Att kunna planera och genomföra en egen laboration.
Hypotes: Jag tror att laborationen kommer gå helt okej. Vi tre vet inte så mycket om mikroskop/kikare så det blir en utmaning. Jag tror att vi kommer använda oss utav fel linser.  Vi ska bygga en kikare.

Syfte: Att kunna planera och utföra en egen laboration.

Mål : Mitt mål är att kunna förbättra min labbrapport lite grann och tänka lite mer.

Materiel: Optisk bänk, Muffar,Linser av olika sorters,färgpennor.

Utförande : Vi ska ha en optikbänk och vi sätter fast ett par muffar på den. Sedan sätter vi fast de linser vi ska använda. Sedan så sätter vi igång att börja mixa och testa de linserna vi ska använda. 

Vi tog en optik bänk,5 muffar och 5 linser. Linserna var 2 -15, 2 +15 och 1 +12.  -15 var på den första cm, +15 på den 5 cm. +12 på 15 cm och 1 -15 på 20 och 1 +15 på 25cm. Vi hade ett föremål som vi försökte kolla på. 

Resultat: Vi klarade aldrig det kan man säga. Vi fick inte till det rätt och vi la även linserna fel. Det hände att vi nästan fick till det då bilden som den skulle men suddig. Min hypotes blev inte så rätt, jag trodde att vi skulle klara det efter några försök. I slutet så fick vi till det då vi fick hjälp av Lisa som gav oss en 30+ lins och till slut fick vi till det med hennes hjälp.


Slutsats: Det behövdes en 30+ lins och en 15- lins till att bygga en liten kikare iallafal. Kikare kan användas till många saker som t.ex fågelskådning,att se föremål från en lång distans. Det används när man t.ex seglar och krigar. 

1 kommentar:

  1. Du har en bra struktur där de flesta delarna är med. Utveckla framförallt slutsatsen, se matrisen.

    SvaraRadera